De grote stroomstoring

Er was nogal wat om te doen in de media; de grote stroomstoring op 16 januari jl. die Amsterdam en de gemeente Zaanstad ontregelde. Treinen vielen uit, bedrijven waren onbereikbaar, koffie werd niet gezet, het viel allemaal niet mee. Ook vanuit de rest van Nederland werd stevig gereageerd dat het ‘ineens groot nieuws was wanneer het in Amsterdam gebeurde maar als het bij hun in het dorp was, niet’. Maar ja, er zijn nogal wat bedrijven gevestigd in Amsterdam, het is nu eenmaal de hoofdstad en de impact van de stroomstoring was aanzienlijk, dus geheel onterecht was de consternatie niet.

Maar was er iets aan te doen dan? Natuurlijk was er iets aan te doen! Namelijk werken in de cloud. En nee, daarmee krijgen we de treinen niet direct op de rit en pruttelt de Nespresso niet vanzelf weer verder, maar daarmee is wél uw e-mail beschikbaar.

Graag vertellen we u daarom kort iets over onze ervaringen van gisterochtend. Als Managed Service Provider en ICT-helpdesk kregen ook wij een lawine aan reacties in de vorm van hulpverzoeken over ons heen. Neemt u daarom even die paar minuten de tijd die het kost om deze tips te lezen en doe er uw voordeel mee. Want als ervaringsdeskundige en redder in ICT-nood kunnen we met recht zeggen; had toch in de cloud gewerkt dan had u een stuk minder problemen gehad.

Ten eerste attenderen we u graag even op de mailserver en de beschikbaarheid van e-mail, uw levensader. Wanneer u géén eigen mailserver heeft, en in de cloud werkt, dan wordt de mail gewoon afgeleverd. De afzender krijgt géén foutmelding en de ontvanger kan met alternatieve middelen zoals een mobiele telefoon óf vanuit een plek waar stroom en internet is, wel zijn of haar e-mail lezen. Opgelost!

Daarnaast geldt voor andere kritieke systemen, zoals financiële systemen, dat wanneer servers in de cloud staan, deze (in 99,9999% van de gevallen) beschikbaar blijven. De applicaties die daarop worden gehost, die zijn en blijven bereikbaar. Een ander voordeel is dat deze servers niet uit gaan en na een storing niet opnieuw opgestart hoeven te worden. Veel storingen worden namelijk veroorzaakt door het weer opstarten van deze apparaten. Check!

Bovendien valt zelfs uw good old telefooncentrale in de risicogroep. Met Cloud based telefonie echter blijft uw telefonische bereikbaarheid, wat niet het geval is met een eigen on-site telefooncentrale. Goedemorgen!

Na een hectische ochtend vol brandjes blussen en EHBICT kunnen we concluderen dat onze klanten die een of meerdere cloud oplossingen hebben, ons helaas niet nodig hadden. Rest ons alleen nog de niet cloud-believers te bekeren en te wachten op de lokale geboortegolf over 9 maanden.

Who is Hanneke Stoker

You need update your bio: Edit your profile

Geef een antwoord

Your email address will not be published. Required fields are marked *

BACK